הַשֵּׁם קוֹבֵעַ!

בימים אלו התחדשה 'עונת החתונות', התקופה עודנה מורכבת, וכל עריכת חופה היא אתגר בפני עצמו. אך  צו השעה להרבות בהקמת בתים בעם ישראל , דווקא בתקופה זו, החוזק של עם ישראל ניכר בהמשכיות שלו, והוספת חוליות בשרשרת הדורות.

ענין נוסף שעלה על שולחני, עשרות פניות של זוגות שזכו לחבוק ילד, והם מבקשים להתייעץ על הצעדים הראשונים בדרכם החדשה כהורים, בחירת מוהל לברית, קריאת שם, ועוד. חלק מהדיון על קריאת שמות לבן או לבת הוא קריאה על שם חיילים שנהרגו צעירים, שמות ישובים שחוו את מוראות המלחמה, וכדומה.

בעיתוי זה חשבתי על המכנה המשותף האקטואלי של קריאת שם, שכולל גם את עריכת החופות בהם אני נדרש לבירורי שמות מדויקים לצורך הכנת הכתובה, וגם את הדילמות של ההורים החדשים, אביא נקודה אחת מתוך מכלול הנושא של "קריאת שם"

בשבוע שבעבר כתבנו על אמרותיו של רבי מאיר, והפעם סיפור שמסופר אודותיו בתרגום חופשי מהתלמוד (מסכת יומא) "רבי מאיר דייק בשמא" – רבי מאיר היה בודק בשמות האנשים, ועל פי זה היה תוהה על קנקנם ויודע מה טיבם!

בנושא זה היה לו ויכוח  עם רבי יוסי ורבי יהודה, הם הלכו יחד בדרך והגיעו לאכסניה ללון  בה, לשאלתם ענה בעל הבית כי שמו הוא 'כידור'. רבי יוסי ורבי יהודה התרשמו כי הוא אדם ישר, ובערב שבת הפקידו אצלו את כספם למשך השבת, אך רבי מאיר הסיק מתוך שמו כי הוא אדם רשע! על שם הפסוק (דברים) "כִּי דּוֹר תַּהְפֻּכוֹת הֵמָּה", ולכן הטמין את כספו בבית הקברות. למעשה התברר כי  הטמין את הכסף ליד הקבר של אבא  של הפונדקאי כידור.

בליל שבת בא אביו של כידור בחלום ואמר לו שיש כסף ליד קברו, בא אותו רשע לרבי מאיר וסיפר לו את דבר החלום. רבי מאיר דחה אותו בדברים ואמר לו כי "חלומות של ערב שבת אין בהם ממש" אך ליתר ביטחון לקח רבי מאיר משם את כספו והטמינו במקום אחר.

במוצאי שבת ביקשו רבי יהודה ורבי יוסי מכידור את כספם בחזרה, והוא הכחיש וטען כי לא היו דברים מעולם! פנו רבי יהודה ורבי יוסי אל רבי מאיר בשאלה: אם ידעת כי הוא רמאי, מדוע לא הזהרת אותנו מפניו? השיב להם כי הוא בדק בשמו של אותו אדם ומכך הסיק כי יש לחשוש מפניו, אך אין זה בירור מוחלט עד כדי שיזהיר אותם מפניו, אלא רק חשש.

החליטו החכמים להתחקות אחר מעשיו של כידור, השקו אותו יין, וראו כי שפמו מלוכלך בעדשים. הלכו לאשתו ואמרו לה בעלך ביקש שתתני לנו את הכסף שהפקדנו אצלו, וסימן לדבר שנתת לו הבוקר לאכול עדשים. כששמעה את הסימן, נתנה להם את כספם בחזרה … (ישנה אריכות בסיפור , הבאתי את הנוגע לעניין)

לסיכום הסיקו גם רבי יוסי ורבי יהודה כי יש לבדוק את בני האדם בשמותם. אף כי השמות אינם מוכיחות בוודאות על תכונותיו ומהותו של האדם, הם מלמדים אותנו להתייחס בחשש למשמעותן, כי השם גורם!

באופן אישי, אני יכול לומר כי כשאני נכנס לגני הילדים, לבתי הספר והתיכון, אני מגלה לפעמים דברים מרתקים על משמעותן של השמות! כמובן שאני לא אנקוב בדוגמאות… אבל בהחלט הייתי ממליץ בכל פה להורים לתת את הדעת באופן רציני לקראת החלטה על שמות לילדים.

שמות זה דבר רציני מאוד!

  • בשַׁבָּת פָּרָשַׁת בְּחֻקּוֹתַי
  • הַדְלָקַת נֵרוֹת: 19:12 – צֵאת הַשַּׁבָּת 20:25
  • שַׁבָּת מְבֹרֶכֶת וּשְׁקֵטָה ✡️
  • יַחַד שִׁבְטֵי יִשְׂרָאֵל

שתפו:

עוד כתבות

שִׁבְטֵי יִשְׂרָאֵל – יַחַד!

השבוע התקיים  טקס הענקת "פרס ירושלים לאחדות ישראל" בבית הנשיא, בסימן עשור ל"יום האחדות"  בהובלת  עמותת סאנשיין בראשות בת גלים ואופיר שער,  לזכרם של שלושת

תּוֹרָה מִסִּינַי

ערב  "חג שבועות"  זמן מתן תורתנו בהר סיני. כך פותחת מסכת אבות "משה קיבל תורה מסיני". מה הכוונה מסיני?  וכי סיני נתן תורה למשה?  – הר

בֶּגֶד כֶּפֶת – דָּגֵשׁ!

אשתף בתגובה מעניינת וייחודית שקיבלתי מיגאל ע. אשר משתדל להגיב כמעט באופן קבוע על הטור השבועי המתפרסם בעיתונות המקומית, הוא מכנה את תגובתו בשם הארה,

תרומה לפדיון כפרות