פרשת השבוע פותחת בפסוק: "וַיֵּצֵא יַעֲקֹב מִבְּאֵר שָׁבַע וַיֵּלֶךְ חָרָנָה." ומקשה רש"י, לא היה צריך לכתוב אלא וילך יעקב חרנה, ולמה נכתב מהיכן יצא?
נלמד מכאן "שיציאת צדיק מן המקום עושה רושם, בזמן שהצדיק בעיר הוא הודה הוא זיוה הוא הדרה, יצא משם פנה הודה פנה זיוה פנה הדרה"
נשאלת השאלה, מדוע רק אצל יעקב ציינה התורה את הענין, והרי גם אברהם ויצחק יצאו ממקום מגוריהם, ולמה לא נרמז גם שם שיציאתם עשתה רושם?
השבוע, בחתונה של ידיד יקר, הבחנתי בשני צדיקים מפורסמים ביותר, מסתודדים בירכתי האולם ודנים בעניינים העומדים ברומו של עולם. האחד הוא אוהבם של ישראל, מקרב הלבבות הגדול בדורנו, מורי ורבי, הרב יצחק דוד גרוסמן, ובן שיחו העסקן הרפואי הדגול, איש החסד, הרב אלימלך פירר.
שניהם בעלי פעילות ענפה חובקת עולם, יהודי שנתקל בבעיה, בכל מקום בעולם, עם נוער נושר, משפחה במצוקה, פלוגה בצבא שזקוקה לעזרה רוחנית וגשמית , פצועים שמצפים לברכה ונחמה, תלמיד ששואף למצות את עצמו, או כל אדם הזקוק לעצה ותושיה , למילות עידוד וברכה מעומק הלב, ידקלמו אפילו באמצע הלילה: הרב גרוסמן!
ומהצד שני, חולים קשים שזקוקים לעצה והכוונה, חוות דעת מקצועית, הטסה דחופה לחו"ל, פתירת שאלות אתיות רפואיות מורכבות, גם כאן כולם ידקלמו כאחד: הרב פירר!
שניהם חתני פרס ישראל, ועוד עשרות פרסים ועיטורי כבוד, ובצדק.
עוד נקודה משותפת, אצל שניהם כל זה לא התחיל ברגע אחד, גם לא בשנה או בשנתיים…
הרב גרוסמן התחיל אחרי מלחמת ששת הימים, כזוג צעיר היגרו למגדל העמק, שהייתה אז עיירת מצוקה, הרב קיבץ נערים בודדים מתהומות הפשע, וכך אט אט נאספו אחד ועוד אחד, עד שכיום "מגדל אור" היא אימפריה של חינוך, רווחה וחסד!
הרב פירר גם הוא החל את דרכו, בעקבות מצוקת חבר שנזקק למכשיר רפואי מתקדם לביתו, הוא רתם את כוחו ומרצו להשגת המשאבים לייבא את המכשיר לארץ, פניות סיוע נוספות הניעו אותו להקמת ארגון להשאלת ציוד רפואי, וכן הלאה… עד להקמת אגודת "עזרה למרפא" – הכתובת המרכזית לבעיות רפואיות סבוכות.
נחזור לשאלתינו, מדוע רק אצל יעקב אבינו ציינה התורה שיציאתו מהעיר עשתה רושם?
ראיתי כמה הסברים, אם יורשה לי להציע תירוץ משלי: אצל אברהם לא היה חידוש שיציאתו עושה רושם, הוא היה כבר מפורסם בפעולותיו הכבירות בכל העולם. גם אצל יצחק נאמר 'ויגדל האיש הלוך וגדל עד כדי גדל מאוד', ואין ספק שיציאתו עשתה רושם.
אך אצל יעקב הסיפור היה אחר לגמרי, בנקודת הזמן בה יצא מבאר שבע לחרן היה נרדף ויצא בעירום ובחוסר כל, וזאת אחרי 14 שנים שהיה ספון בבית מדרשם של "שם ועבר", וכנראה שאיש לא ידע מכך בשעתו.
כאן בחרה התורה לגלות לנו את מה שכולם גילו רק בדיעבד, המציאות של צדיק עושה רושם גדול, גם אם לא ידעו בשעתו את פעליו שהיו בהצנע לכת במשך שנים רבות, שכתוצאה מכך יצאו ממנו 12 שבטי י-ה, שהם הבסיס של כלל ישראל עד היום הזה! דווקא עם הקושי וההתמודדות יוצרים את העתיד, דווקא כך בונים דבר יציב וחזק.
אני רגיל לומר לתלמידיי, ראו, בתהליך בניית האישיות אין קפיצות דרך… אין אנשים שצומחים פתאום לגבהים בלי עבודה סיזיפית יומיומית במשך שנים.
האנשים הגדולים באמת הצליחו רק באמצעות התמודדות והתחלה קשה, זו הדרך שמניבה תוצאות! תלמדו מיעקב אבינו, מהרב גרוסמן ומהרב פירר.
בהצלחה
- שַׁבָּת פָּרָשַׁת וְיָצָא
- הַדְלָקַת נֵרוֹת: 16:05 – צֵאת הַשַּׁבָּת 17:15
- שַׁבָּת מְבֹרֶכֶת וּשְׁקֵטָה לְכָל עַם יִשְׂרָאֵל ✡️
- יַחַד שִׁבְטֵי יִשְׂרָאֵל