ניצחון האור על החושך מאז ועד היום/חג החנוכה/טור שבועי

"מלחמת הרוח"

א.

ישנו חג אחד בשנה, שבו הפרהסיה הציבורי הופך לחלק מן העניין. אם נתבונן על כל החגים במורשת היהודית, הרי שהמצוות שאותן אנו מקיימים בהן, הינם מצוות של אדם לעצמו, או כלפי משפחתו. אין ציווי לעשות סוכה ברשות הרבים בכדי לפרסם את יציאת מצריים, או לאכול מצה ברחובה של עיר. רק בנר חנוכה אנו מוצאים את העניין של "פרסומי ניסא", כלומר: לפרסם את הנס ברבים.

מצוות הדלקת נר חנוכה תופס משנה לשנה מקום נרחב בציבוריות הישראלית, עד שבעיתון "ידיעות אחרונות" התפרסם סקר ש92% מהנשאלים בו ענו שידליקו נר ראשון של חנוכה. זה אכן סקר משמח ומעודד.

את נר ראשון של חנוכה פתחתי בששה אירועים שונים. הראשון היה ב"שכונת הפארק" בהובלת ידידי יו"ר הועד עידן מורד , שבמהלך המסיבה זכיתי להדליק נר חנוכה בחנוכייה יותר גדולה מהגובה שלי… והאחרון (נכון לשעת כתיבת השורות ) במסיבת חנוכה בחטיבת הביניים של "מדעים ויהדות". במהלך ימי החג (עד יום רביעי …) השתתפתי בלא פחות מ-32 (!!!) מסיבות. בבית הספר החליטה כל כיתה לחגוג לבדה יחד עם ההורים, כך גם בתיכון ובגנים. כך שהשבוע אם ניסיתם לתפוס אותי ולא הצלחתם, כנראה שהייתי במסיבה…

ולכאורה מה פשר ריבוי המסיבות? מדוע חג החנוכה הפך לחג שבו כמעט כולם נוטלים חלק. השבוע, בערב נר ראשון, כשראיתי את ראש העיר ידידי מר צביקה גנדלמן עולה על גג העירייה עם מנוף להדלקת נרות חנוכה, קיבלתי השראה להבין מדוע החג הזה כל כך "תפס"…

ב.

בכדי להבין מדוע, עלינו לחזור לאירועי תקופת היוונים. תרבות יוון דרשה מהיהודים: "כתבו לכם על קרן השור – אין לכם חלק באלוקי ישראל". מלחמת היוונים ביהודים הייתה מלחמת הרוח. המלכות גזרה על היהודים שלא לשמור שבת, שלא למול את הבנים ושלא לקדש את החודש. ג' מצוות המקשרות את העם היהודי עם בורא העולם. תרבות יוון רצתה להכניע את הפרהסיה. להכריז בכל מקום ומקום שאין בורא לעולם. ועל כן אנו מצווים לעשות את ההיפך הגמור. להפיץ את האור בכל מקום. להדליק את נר החנוכה בפרהסיה, לפרסם את הנס ושכולם יראו שיש לנו גם יש לנו "חלק באלוקי ישראל".

כידוע לעם ישראל היו ארבעה גלויות, כפי שכתוב בתורה: "תהו ובהו וחשך על פני תהום ורוח אלוקים מרחפת על פני המים", ודורשים חז"ל תהו: זו גלות בבל… ובוהו: זו גלות מדי… וחושך: זו גלות יון, שהחשיכה עיניהם של ישראל בגזירותיהן שהייתה אומרת להן "כיתבו לכם על קרן השור שאין לכם חלק באלוקי ישראל" וכן על פני תהום: זו גלות הרשעה (רומי) ורוח אלוקים מרחפת: זו רוחו של מלך המשיח.

והשאלה מזדקרת מאליה. מדוע גלות יוון נחשבת ל"חושך"??? אז היוונים ביקשו שיתלו שלט, שיכינו סטיקר, יכתבו מה שהיוונים רוצים ויתלו. מדוע זה מפריע להם להמשיך בשלהם? התשובה היא שמטרת היוונים הייתה לנצח את הרוח היהודית. במדרש כתוב שהיוונים ביקשו לתרגם את ספר התורה ולהפיץ בעולם, אך לא כספר הספרים הנצחי של העם היהודי, אלא בתור עוד חכמה… מטרת היוונים הייתה לגרום לעם היהודי לאבד את זהותו כעם הנבחר.
מי שעוקב אחר סיפור היוונים, מגלה כיצד לאורך כל הדרך זה מה שעמד בראש מעינייהם. האם ידעתם שהגלות היחידה של עם ישראל בארץ ישראל הייתה גלות יוון? הלא היוונים לא החריבו את בית המקדש, אלא רק טמאו אותו. "ופרצו חומות מגדלי". היוונים לא ראו טעם בלהרוס את ביהמ"ק, שכן הוא בניין יפה שיכול לשמש מקור פולחן עבורם… ובהמשך בנו היוונים מזבחות בראש כל חוצות והקריבו עליהם חזיר.
כמו כן ידוע סיפור גבורתם של אם יהודיה ושבעת בניה, שמצאו את מותם על קידוש השם, כשהם מסרבים להשתחוות לפסל. נציגי הקיסר תפסו את האישה ואת בניה וניסו לשכנע כל אחד מן הבנים בזה אחר זה להשתחוות לפסל ועל ידי כך לעבור על איסורים חמורים בדת היהודית. כל אחד מן הבנים דחה את תביעת המלכות, והם הוצאו להורג בעינויים קשים לעיני אמם.

כשהגיעו פקידי הקיסר לבן השביעי, ילד קטן, ניסו לפתות אותו בערמה. הם הטילו טבעת לארץ וביקשו מהילד להרימה. כך חשבו, יראה לכל שהילד נענה להם. אך הילד עמד במבחן. הוא לא עשה כמצוות המלך, וגם הוא הוצא להורג. אז ביקשה האם כי יניחו לה לנשק את בניה ההרוגים, ולאחר מכן הפילה עצמה מהגג ומתה.

וכי מה היה יוצא לקיסר לו הילד היה מתכופף להרים את הטבעת? הלא הוא לא היה משתחווה לפסל? התשובה היא, שלקיסר הספיק שייראה כביכול הנער משתחווה לפסל. כי על זו ניטשה המערכה. מערכה על הפרהסיה. האם בפרהסיה תשלוט הדת היהודית או אחרת.

ג.

היוונים באו עם תרבות זרה והעמידו זאת כנגד תורת ישראל, ורצו לטשטש את ההבדל בין תורת יון לתורת ישראל. לכן מלחמתם של היוונים הייתה דווקא בג' המצוות: שבת, מילה והחודש. מה המיוחד דווקא במצוות אלו שהיוונים התנגדו להם? כי שלשת המצוות האלה הם המבדילות באופן מיוחד בין עם ישראל לאומות העולם.

שלשת המצוות הללו הם הבדלה בין ישראל לאומות העולם. ולכן נעשה נס חנוכה דווקא בשמן – שהוא צף ואינו מתערב עם שאר משקים, ונעשה דווקא ע"י שבט לוי הכוהנים שהם המובדלים מכל שאר השבטים, וחתום ע"י כהן גדול שהוא המובדל משאר הכוהנים.

המהות של חג החנוכה זו ההכרזה בקול גדול וברחובה של עיר "אנחנו יהודים"

שבת שלום וחנוכה שמח

שתפו:

עוד כתבות

תרומה לפדיון כפרות