סוֹד הַחָשׁ-מַל

אחד המקומות המזוהים ביותר עם העיר חדרה הוא תחנת החשמל 'אורות רבין', ארובות תחנת הכוח נישאים לגובה עצום ונשקפים מכל עבר לעיני הנוסעים בכבישי 2 ו-4 והכבישים הרוחביים שביניהם.

נפח ייצור החשמל בתחנה זו הוא ענק, והתחנה מספקת אנרגיה לכרבע מצריכת החשמל הארצית.

בתקופה זו חוגגת חברת החשמל 100 שנות פעילות, בפסטיבל ענק הפתוח לקהל הרחב .

בפגישות עבודה שקיימתי בעירייה נשאלתי האם כבר ביקרתי בתערוכה זו . כשעניתי בשלילה, בתירוצים על הערבים העמוסים באירועים,  הכרטיסים שאזלו ועוד . לקחה על עצמה מנכ"לית העירייה המקצועית הגב' זיוה הימברג יחד עם הדוברת הנמרצת גל סעדה, לתאם את הביקור.

וכך לאחר כמה וכמה שינויי לו"ז ובחירת מועדי כרטיסים מתאימים, נמצא הזמן הראוי ועם בנותיי , מצאתי את עצמי בפסטיבל המדובר.

האירוע מרשים ביותר, בסדר גודל לאומי, מאורגן להפליא, עשרות אלפי איש שבאו ויצאו בבטחה, זה לא משהו שקורה כל יום.

תוך כדי הדברים למדנו על קצה המזלג את היסטוריה, בשנת 1919, 29 שנים לפני קום המדינה. יהודי בשם פנחס רוטנברג עולה בגיל ארבעים מרוסיה, מומחה עולמי לניצול מים וייצור חשמל. לאחר ארבע שנים הקים את "חברת החשמל לארץ ישראל" – שנולדה ב-1923.

מעניין לציין, כשהיום מדברים  על הפרטה של רוב הנכסים הלאומיים , אז כאן, באופן פרדוקסלי מתבצע תהליך הפוך, הוא מוריש בצוואתו את כל מניותיו למדינה…

כדרכנו נשתדל לחבר את הדברים אל מקורם ביהדות, המילה "חשמל" הינה עתיקת יומין, ורק בעברית של בן יהודה הוצמד מושג זה אל הכח האלקטרומגנטי שמוביל כיום בין אמצעי האנרגיה הזמינים, אמצעי התחבורה השונים מופעלים באמצעותו מרכבות חשמליות מהירות ואפילו רכבים פרטיים שעוברים למנועים חשמליים.

הביטוי 'חשמל' מופיע כמה פעמים בתנ"ך, בתיאור חזיון הנבואה הנשגב של הנביא יחזקאל, בהם מתוארת תופעה ומראה אלוקי עליון.

"וָאֵרֶא וְהִנֵּה רוּחַ סְעָרָה בָּאָה מִן הַצָּפוֹן עָנָן גָּדוֹל וְאֵשׁ מִתְלַקַּחַת וְנֹגַהּ לוֹ סָבִיב, וּמִתּוֹכָהּ כְּעֵין הַחַשְׁמַל מִתּוֹךְ הָאֵשׁ".

בספר הזוהר וכתבי האר"י ותלמידיו מופיע עניין החשמל בהרחבה.

חז"ל בדרכם ביארו גם  את המילה הזאת, חילקו ודרשו את המילה הזו כתיאור המלאכים שבשמים ש"עתים חשות ועתים ממללות" – תיאור של שתיקה (=חש- כמו "את לחשות ועת לדבר"  )  ולאחריה דיבור (=מל).

ללמדך שלפני דיבור צריכה להיות שתיקה !

הבעל שם טוב לימד שישנן שתי משמעויות ל"מל", מלשון כריתה והבדלה (כמו ברית מילה), ו"מל" מלשון מילול ודיבור (כדרשת חז"ל הנ"ל, ובפסוק "מי ימלל גבורות ד'").

 לכן, לפי הבעש"ט, סוד החשמל כולל שלושה שלבים – חש-מל-מל. שלושת שלבי החש-מל-מל – שתיקה, בירור פנימי, דיבור.

הדברים רחבים ועמוקים, רובם ככולם גם בגדר "נסתר", אך ננסה בכל זאת לקחת משהו אקטואלי מהדברים.

מטבעו של כל שיח בפרט כשהוא בנושא חם ואקטואלי, כמו בימים אלו, הוא חם ומתלהט. ישנה אפשרות, אולי הכי קלה, לענות תשובות מהירות וחדות, נוקבות וברורות. ואפשר – ובעיני גם מומלץ – קודם לעצור ולחשוב, מה בעצם רצינו להביע, לאן אנו רוצים לחתור באמצעותה, לדייק את הדברים עם עצמנו, ורק אחרי זה.. לדבר.

אין לי ספק שזה יכול לעזור לנו הרבה בחיים.


בְּשַׁבָּת – פָּרָשַׁת רָאָה

הַדְלָקַת נֵרוֹת: 18:59 – צֵאת הַשַּׁבָּת: 20:07

שַׁבָּת שָׁלוֹם ✡️

"יַחַד שִׁבְטֵי יִשְׂרָאֵל"

שתפו:

עוד כתבות

חלומות בהקיץ

לקראת ימי החנוכה הבאים עלינו לטובה התחלתי בסבב השנתי ב"מסיבות חנוכה" בגני הילדים -'מדעים ויהדות', השנה התחלתי בגן תשרי, שנקרא על שם החודש הראשון, הגן

מעֵשֲׁיו עַד אָסָד

לפנות בוקר של יום שני קיבלתי הודעה ממתפלל יקר במניין שחרית בבית הכנסת הגדול בחדרה, (זה המקום להזכיר את קיומו של המניין בכל בוקר בשעה

עוֹשֶׂה רֹשֶׁם

פרשת השבוע פותחת בפסוק: "וַיֵּצֵא יַעֲקֹב מִבְּאֵר שָׁבַע וַיֵּלֶךְ חָרָנָה." ומקשה רש"י, לא היה צריך לכתוב אלא וילך יעקב חרנה, ולמה נכתב מהיכן יצא? נלמד

תרומה לפדיון כפרות