פרשת שמות /שר התורה

שר התורה

התחלנו את חומש שמות  בו נקרא  את תהליך התהוותו של העם היהודי בראשיתו, החל מהשעבוד במצרים, הניסים , היציאה המופתית, עד להגיעם אל התכלית במעמד הר סיני וקבלת התורה.  בכל שנה מציינים בהתרגשות את חווית התהליך הזה – מחדש, ומתעוררים ומתחדשים  במילוי התפקיד  לדורי דורות.

בפרשה השבוע, אנו פוגשים במנהיג הראשון של האומה, משה רבינו, שעתיד להוביל את כלל ישראל משפל המדרגה בתוך ארץ מצרים עד להתייצבותם למרגלות הר סיני במעמד קבלת התורה, שם יעלה משה השמימה ויוריד  את לוחות הברית.

אנו מוצאים הבדל שמים וארץ בדרך והצורה בה התמנה משה לתפקיד. לבין המנהיגות המקובלת בעולם הפוליטי והשלטון המצוי בעולם כולו.                       

 משה רבינו, אינו "רץ" לתפקיד, ואינו בוחר "להתמודד" עליו… אלא להיפך ממש, הקב"ה  מציע לו את התפקיד – והוא מצידו מסרב וממאן!

בסופו של דבר דווקא משה הוא זה שנקשר אל תפקידו בקשר בל ינתק, עד שאי אפשר להפריד את משה מכלל ישראל. ונצח נצחים נקראת תורת ישראל על שמו – "תורת משה"!

*

בתורת הסוד מבואר כי נשמתו של משה רבינו נמשכת ומתפשטת בכל דור ודור. וכמו שמובא בזוהר  ובמדרשים כי "אין דור שאין בו כמשה״.

בספרי החסידות מסבירים כי ההכרזה: "משה אמת ותורתו אמת", "אמת" משמעותו ־ קיום נצחי. כשם שהתורה נצחית בכל עת ובכל מקום, כך משה חי וקיים לנצח בכל דור ודור. דהיינו, מלבד זאת שמשה רבינו שחי ופעל בזמן יציאת מצרים לפני כשלושת אלפים ושלש מאות שנה, המשכיות הדרך שלו נמשכת, ונשמתו מתלבשת בכל דור ודור, דרך מעתיקי המסורת, לומדי התורה שהוריד מן השמים, גדולי התורה שדרכם מתקיימת ההבטחה האלוקית "כי לא תשכח מפי זרעו".

אנו נפגשים ביהדות תופעה מופלאה, גם אחרי אלפי שנות גלות, רואים חזיון מדהים, כיצד בכל דור נמצאים אנשים רמי מעלה משכמם ומעלה, שעוסקים באותה תורה בדיוק, והוגים בה יומם ולילה כל ימי חייהם, במסירות מופלאה!

*

השבוע  חל יום הולדתו ה 94 של מרן שר התורה רבי חיים קניבסקי שליט"א, כפי שנוהג לומר רבי חיים  ביהדות אין אזכור לחגיגות יום הולדת, אלא אצל פרעה… כך שגם ביום שהגיע לגילו המופלג  הוא , ממשיך לשקוד על תלמודו כאילו לא אירע דבר, עד מאה ועשרים שנה,

כשאנו חוזרים למנהיגות  משה רבינו, ראוי לציין בהתפעלות את הנקודה הזו בדיוק. כאשר זוכים ונכנסים בקודש פנימה למרן שר התורה, רואים מצד אחד את הרצון לשקוע בתורה ורק בה, בלי להתערב בשום ענין ציבורי ו\או פוליטי. ומצד שני, כאשר הוא רואה כי 'אין ברירה', ומן השמים מכוונים אותו לשאת בעול הציבור, רואים את ההירתמות שלו לענות את התשובות, והסייעתא דשמיא המופלאה שרואים למי ששומע לדעתו דעת תורה.

*

לעיתים נראה כי לא ייאמן שיש בדורנו כאלו סיפורי פלאים. וכיצד הקב"ה מראה לנו כי בכל דור ודור יש את גדולי ישראל שמנהיגים את הדור, כמשה רבינו בשעתו. אשרי העם שככה לו, אשרי העם שה' אלוקיו!

אם נתחיל בסיפורים לא נגמור, אז רק משהו טרי שסיפר לי השבוע הרב אלי ברונר מנהל בי"ס נר שמואל בחדרה ועסקן רפואי בכיר . ילד  מאזור תל אביב , שנותח בראשו להוצאת גידול ואחרי הניתוח הרופאים ראו בסריקת MRI שנשאר משהו, התקיימו דיונים אצל גדולי הרופאים מה לעשות. רובם אמרו שלא צריך לעשות כלום, עיקר הגידול יצא וזו שארית שלא תגדל. ודעה אחת אמרה שיש לעשות טיפול כימותרפי מיוחד בחו"ל.

בני המשפחה פנו לרבי חיים שאמר שצריך לנתח. היו שם הרב ברונר יחד עם עוד רופאים, והסבירו שלא זאת הייתה השאלה. ור' חיים שוב בשלו, לנתח! נבחר רופא מומחה נוסף שעשה את הניתוח באיכילוב  ושלחו את הממצא לביופסיה, וגילו שמדובר בגידול מסוג אחר לגמרי – שצריך טיפול אחר וכל טיפול שחשבו לפני כן לא  היה מועיל! מדהים!

אסיים בהצעה עד שבת , לציבור הקוראים, לרגל תחילת ספר הגאולה, אפשר להעביר דרכי שמות לברכה אצל מרן שר התורה שליט"א

להשתמע בבשורות טובות ולהתראות רק בשמחות !

שבת שלום ומבורך

הרב בן ציון (בנצי) נורדמן 

שתפו:

עוד כתבות

"עֵת הַזָּמִיר הִגִּיעַ"

"זכיתי להתפלל  בערב ליל פסח בבית הכנסת היכל נעמי שבקיסריה שם התארח גם הרב הראשי הגאון רבי דוד לאו. בין מנחה לערבית ביקש הרב שישירו

"א – ח – ד !"

הרבי בעל 'בני יששכר', רבי צבי אלימלך מדינוב, היה נוהג לצאת בליל פסח קודם עריכת הסדר לראות כיצד עורכים אותו המוני העם, מכל בתי ישראל

אִיתוּת מִשָּׁמַיִם

באחד מערבי השבוע, ביציאתי מעריכת חופה באולם אלכסנדר הוותיק שבעמק חפר, הבחנתי באדם בגיל העמידה מחפש דבר מה. עוד לפני שפניתי אליו הוא מסמן לי

תרומה לפדיון כפרות