השתדל להיות איש

השבוע התקיים באולם הישיבות בבניין העירייה  טקס הוקרה צנוע לתלמיד תיכון יש"י- מדעים ויהדות אייל גולן על זכייתו באות המתנדב המצטיין של משרד החינוך ע"ש אלעד ריבן לשנת תשפ"ג זה הוא בהחלט אות כבוד, ובפרט בשבילנו בצוות התיכון

אפשר לספר הרבה על התלמיד היקר שלנו אייל. מסתבר שהוגשו עליו כ-15 מכתבי המלצה על פעילות מעוררת השראה בכל התחומים, לשמח בהתנדבות כתקליטן לחולי סרטן חסרי אמצעיים, עזרה לבני נוער במטלות השונות, ועוד. ומדובר בתלמיד עם אין ספור מטלות לימודיות כולל 5 יחידות במתמטיקה ובאנגלית, ובתוך כל זה הוא מצא לעצמו זמן ואנרגיות להשפיע טוב על הסביבה.

נקודה נוספת שהתעכבתי עליה, על אותו נער שעל שמו ניתן הפרס, אלעד ריבן. אלעד ז"ל הצטרף לתנועת "צופי האש" פאר הכרמל – קבוצת תלמידים מתנדבים שהוכשרה לסייע לשירותי הכבאות.

כשפרצה השריפה בכרמל, אלעד קיבל את ההודעה על השריפה באמצע שיעור בבית הספר. אלעד מיהר להתקשר לאמו וביקש ממנה שתביא לו את מדי המתנדב ושתסיע אותו למקום כדי להצטרף לצוות כיבוי שהגיע מעפולה. כשהסתער בגבורה עם לוחמי האש על הלהבות, אלעד היה בן שש עשרה בלבד.

למרבה הצער, אלעד לא חזר אלינו, אך רוח ההתנדבות והגבורה מאהבת ישראל שפיעמה בו, נותרו עמנו כסמל לכל הטוב והיפה שנמצא באופן מיוחד בבני הנוער של העם היהודי, סמל ודוגמא לעולם כולו.

בפרשיות אותן אנו קוראים בשבוע זה – בהר-בחוקותי – אנו מוצאים מצוות רבות העוסקות בענייני בין אדם לחברו. אנו מצווים שלא לצער חלילה איש את רעהו, 'לֹא תוֹנוּ אִישׁ אֶת עֲמִיתוֹ'. בנוסף לזה אנו מוצאים את מצוות 'וְכִי יָמוּךְ אָחִיךָ וּמָטָה יָדוֹ עִמָּךְ וְהֶחֱזַקְתָּ בּוֹ ' – לעסוק באופן חיובי בתמיכה ועזרה לזולת עוד קודם שהוא נופל חלילה למעגלי המצוקה והעוני, שסופה מי ישורנו – 'וְחֵי אָחִיךָ עִמָּךְ', חובתנו לתת את הדעת על כך מראש, ולטכס עצות להחזיק בו בצורה מכובדת ומחוכמת כדי לייצב את מצבו שלא יתדרדר למעגלי המצוקה.

וכך מלמד אותנו הלל הזקן בפרקי אבות שאנו לומדים בתקופה זו: "בִמְקוֹם שֶׁאֵין אֲנָשִׁים, הִשְׁתַּדֵּל לִהְיוֹת אִישׁ". דווקא במקום בו אין מי שיודע או מסוגל לבצע את הראוי והנכון, אל לנו להשתמט ולהתחמק מעשייה, אדרבה עלינו לעשות מאמץ למלא את החלל ולפעול במקום הנכון את הדבר הנכון.

בחיי היום יום אנו רואים בשטח, וכך גם הוצגו מחקרים שונים ומעודכנים על כך שההתנדבות היא חוויה מיטיבה ובעלת השלכות התפתחותיות משמעותיות על מתבגרים. בני נוער מתנדבים חווים אושר בעצימות גבוהה יותר, אופטימיים יותר ובעלי ביטחון עצמי רב  מיתר מבני גילם. הם פחות עלולים לסכנת הידרדרות להתנהגויות סיכוניות ו\או עברינית לסוגיה.

גם לטווח הרחוק התנדבות תורמת  ליכולתם של המתנדבים להשתלב בעתיד במעגל התעסוקה, היא מייצרת עבור התלמיד המתנדב הזדמנויות לבחון אפשרויות קריירה שונות ומגוונות ולבחון את מידת התאמתו אליהן, לצבור ניסיון מעשי בתחומי ידע שונים ולרכוש מיומנויות הרלוונטיות להשתלבות בעולם התעסוקה.

 עוד נמצא במחקרים, כי בני נוער המעורבים בפעילות התנדבותית יתפתחו לאזרחים מעורבים ופעילים גם בבגרותם. קיים מתאם חיובי בין ההתנדבות בגיל ההתבגרות לבין ההתנדבות בגילאים בוגרים יותר


בְּשַׁבָּת – פָּרָשַׁת בָּהָר-בְּחֻקּוֹתַי

הַדְלָקַת נֵרוֹת: 18:59 – צֵאת הַשַּׁבָּת: 20:10

שַׁבַּת שָׁלוֹם וּמְבֹרָךְ ✡️

הָרַב בֶּן צִיּוֹן (בְּנִצִּי) נוֹרְדְּמַן – "יַחַד שִׁבְטֵי יִשְׂרָאֵל"

שתפו:

עוד כתבות

סָבְרֵי מָרָנָן – לְחַיִּים…

עמוק בתוך חודש אדר שמרבים בו בשמחה, ערב ימי הפורים, רציתי לשתף בסיטואציה אקטואלית שנתקלתי בה במסגרת הפרויקט הנפלא – "ניצוצות – שיעור אחר", שייסד

עֶרְכָּה שֶׁל מִלָּה טוֹבָה

ביום שישי האחרון, קיבלתי הצעה ספונטנית מא' חבר יקר לצאת יחד לסיבוב קצר בטרקטורון בחיק הטבע. יצאנו מפרדס חנה-כרכור לכיוון גבעת עדה על גדות הנחל

חֹק חִיּוּךְ חוֹבָה

אני משתדל לא לכתוב טורים על אנשים ספציפיים, מצד אחד אינני רוצה לפגוע חלילה, ומצד שני לא להפריז מידי בשבחים. הפעם אחרוג ממנהגי. ביום שישי

תרומה לפדיון כפרות