פרשת יתרו


#אנחנו לא פראיירים

ליאור סושרד הוא אמן חושים ישראלי. באירוע השנתי שערכה לשכת העיתונות הממשלתית, הצליח סושרד להדהים את הנוכחים פעם אחר פעם: כשחשף את הקוד הסודי של עיתונאי ניגרי, כשגילה את מספר חשבון הבנק של השגריר הבריטי ועוד ועוד.

הצרות שלו היו דווקא מבית. לאחר שהנואם המרכזי באירוע, ראש הממשלה מר בנימין נתניהו, שנחשב בקרב רבים כקוסם פוליטי, הגיע למקום. לפי הסיכום המוקדם בין אנשי האמן לאנשי לשכת רה"מ היה על נתניהו לצייר ציור על הבמה לעיני כולם, ואמן החושים היה צריך לנחש בזמן אמת מה הציור. אבל נתניהו לא פרייאר. הוא הגיע עם ציור מוכן וסושרד לא הצליח לדעת מה תוכנו.

נתניהו הניף מול הקהל את הדף שעליו צייר מנורת שבעת קנים עם הכיתוב בעברית: "עם ישראל חי". סושרד הנבוך הביט בציור והודה שלא הצליח. "זאת הטעיה ישראלית", אמר ביבי בחיוך. התקשורת הישראלית מיד עטתה על נתניהו כמי שהביך את האמן, אבל סושרד עצמו בראיון שהעניק שבוע לאחר מכן לתקשורת נשמע דווקא נינוח ומעט משועשע:

"הקהל הישראלי לא דומה לשום קהל אחר בעולם", אומר סושרד. "הישראלים באים מנקודת הנחה 'עליי לא יצליחו לעבוד', ולכן הם מתנדבים קשים יותר ממתנדבים אחרים בעולם, הקהל בעולם מפרגן ומשתף פעולה והקהל בארץ קשה".

אכן, הישראלים לא פרייארים.

*

בשבוע זה בו אנו קוראים על מעמד הר סיני, המעמד הגדול ביותר בתולדות עם ישראל, אנו מתוועדים לתכונה זו של בני ישראל מאז היותם לגוי ולעם.

בהר סיני הקדימו ישראל נעשה לנשמע. זה שימש כחומר לניגוח לאותו צדוקי שהתריס בפני רבא את הביטוי "עמא פזיזא" – עם פזיז, "דקדמיתו פומייכו לאודנייכו" – שהקדמתם את פיכם לאוזנכם. קרי, הסכמתם לקבל עול תורה לפני ששמעתם מהו.

מעניין להיווכח כי דווקא מאותה פזיזות הפך עם ישראל לעם הנבחר וכתוצאה מכך לעם השנוא, לשה פזורה ישראל, בודדה בין שבעים אומות המאיימים לכלותה בכל דור ודור.

והדברים אומרים דרשנו: הקב"ה עבר ממקום למקום, מאומה לאומה, והציעה בפניהם את התורה, והם סירבו באלגנטיות, לאחר ששמעו מה התורה מחייבת, ודווקא היהודים שהסכימו לקבל את התורה זוכים לכזו שנאה בעולם, עד כדי כך שחז"ל אמרו כי "נקרא שמו סיני – שמשם ירדה שנאה לעולם"?!

רק שגם עמי העולם  יודעים בסתר ליבם שהיהודים לא פרייארים, אם הם הסכימו לקבל את התורה, גם אם היא נראית קשה ותובענית, הם עם חכם ונבון שלא עושה דברים סתם. ובוודאי שהם הרוויחו על כך. ולכן יש שנאה גדולה כלפינו.

*

ככלל, כל עניין הר סיני הוא דבר העובר מדור לדור, מאב לבן, מרב לתלמיד. יסוד ההנחלה כדברי רבותינו בפתיחת מסכת אבות "משה קיבל תורה מסיני ומסרה ליהושע ויהושע לזקנים וזקנים לנביאים".

המסורת של עם ישראל יסודה בהררי קודש וחזקה מכל אומה אחרת. מעמד הר סיני שנצרב בתודעה וחוקק באינספור מצוות, בהם יש לנו תזכורת לאותו מעמד שהיה המשך ליציאת מצרים. ובוודאי שעצם קיום המצוות והתורה שניתנה על ההר – היא הערובה להמשך קיומו של עם ישראל.

איון עוד אומה שלה יש מעמד מכונן שכזה שבנה ועיצב את דמותה ואישיותה כמו ישראל במעמד הר סיני. לא בכדי ירדה משם שנאה וקנאה לעולם שהפסידו כתר תורה שכזה.

ולעצם הטענה שהעלו חוקרים בעבר, קטני אמונה: מי אומר שהיה מעמד כזה והרי רק התורה מעידה על כך? הרי הדבר מזכיר את החוק הפולני שעבר השבוע בממשלת פולין שמנסה לגמד את אחריותה להשמדה המונית בשנות השואה.

קברי האחים בשטחה, הניצולים שעוד נותרו ונהרות הדם שנשפכו בחוצותיה מעידים יותר מאלף עדים על שותפות ואחריות לגורל אחרינו בני ישראל בימי הזוועה והאופל.

התורה והמצוות והשנאה לבני ישראל שקיימת מבעבעת ומפכה עד עצם היום הזה היא העדות הגדולה ביותר, שהיה לנו הר סיני ואנחנו לא פרייארים. לא קונים לוקשן. תסמכו עלינו שהיה מעמד כזה, והפקנו ממנו תועלת.

איך אמר סושרד: "הקהל הישראלי לא דומה לשום קהל אחר בעולם".

יחד שבטי ישראל

שבת שלום ומבורך

הרב בן ציון (בנצי) נורדמן

nordman@jss.org.il

שתפו:

עוד כתבות

"א – ח – ד !"

הרבי בעל 'בני יששכר', רבי צבי אלימלך מדינוב, היה נוהג לצאת בליל פסח קודם עריכת הסדר לראות כיצד עורכים אותו המוני העם, מכל בתי ישראל

אִיתוּת מִשָּׁמַיִם

באחד מערבי השבוע, ביציאתי מעריכת חופה באולם אלכסנדר הוותיק שבעמק חפר, הבחנתי באדם בגיל העמידה מחפש דבר מה. עוד לפני שפניתי אליו הוא מסמן לי

שַׁרְשֶׁרֶת הַדּוֹרוֹת

ביום שישי התקיימה בבית ספרנו  'מסיבת סידור', עם סיום לימוד הקריאה תלמידי שכבת כיתה א' מקבלים את סידור התפילה בטקס חגיגי במעמד ההורים ונכבדים. הטקס

תרומה לפדיון כפרות