פרשת וישלח

מאבקים

פרשתנו – פרשת וישלח, עוסקת בפרק נכבד מחייו של יעקב אבינו . החל מדרכי הפעולה המיוחדים שהוא נוקט מול אחיו-אויבו עשיו, והמשך במאבקו עם המלאך – שרו של עשיו. באופן כללי אנו מוצאים הנהגה מיוחדת אצל יעקב אבינו, הוא מוקף בעימותים ומאבקים . הוא מתמודד מול עשיו אחיו במשך תקופות ארוכות מחייו, וכן מול לבן חותנו הוא מתנהל בקושי רב, על כל שידוך הוא צריך להתמודד מולו בקושי, על רכושו, על בניו. בהמשך הוא גם נאלץ לברוח משם   אחרי שראה כי פניו איתו אינם כתמול שלשום. שנים רבות הוא סבל ממריבה בין בניו,  מהיעדרותו של בנו יוסף  ובהמשך הוא גם גלה למצרים עם כל משפחתו .
נראה כי יעקב אבינו לא קיבל שום דבר בקלות, לאברהם הקב"ה קרא לשליחות. יצחק נבחר עוד לפני לידתו כבן יחיד לשרה. כך גם לרוב המנהיגים הקב"ה בחר בהם וקרא להם לשליחות. ואילו יעקב כביכול מתמודד בעצמו לבדו, הוא קונה את הבכורה מאת עשיו, את הברכות הוא טורח להשיג בערמה מיצחק אביו, כדי שאחיו לא יזכה בהם. ועוד ועוד.
חז"ל מלמדים אותנו כי מעשה אבות סימן לבנים, ובוודאי יש כאן לימוד בשבילנו.
*
במסגרת האירועים שאנו עורכים בספריות העירוניות בחדרה,  פרויקט רחב בניצוחו של מנהל הספריות החדש  ידידי עמית דביר  אירחנו להרצאה את גב' צופית גרנט בסיפור חיים מסעיר ומעורר השראה  , שעוד נגיע אליו בהמשך.
עם תחילת ההרצאה, היא בירכה ברכת 'שהכל נהיה בדברו' ולגמה מעט מים. אחרי שהציבור ענה 'אמן' , היא אמרה כי בעלה הזמר והיוצר שולי רנד היה 'מאבחן' אחרי ענית אמן כזו, כי הציבור מורכב משלושה חלקים, שליש דתיים מוצהרים, שליש מסורתיים, ועוד שליש שחיים בהדחקה… מבחינתו, אין דבר כזה 'לא מאמינים'!
קשה לסכם את ההרצאה המרתקת שנמשכה כמעט שעתיים, וברמה האישית כמי שלא ניחון ברמה גבוהה של קשב וריכוז, היה זה כמעט בגדר נס שהצלחתי לשבת שם יחד עם רעייתי למעלה מחמש דקות רצופות…
אבל בינתיים הספקתי לשמוע על התמודדויות ומאבקים, כבר מגיל שלוש! ממעבר לגור אצל הסבתא, מעבר בין פנימיות, סבל קשה והתעללויות מחרידות, ומכל דבר לקחת דווקא חיזוק לחיים, כשהכותרת היא לעזור עוד ועוד, לאהוב יותר יהודים, לפתור עוד ועוד בעיות. פשוט מדהים לחוות את מערכת החיים המורכבת הזו, ולראות את העוצמות שמגיעות דווקא מהאתגרים של התמודדות במאבקים לא פשוטים.
*
נחזור לפרשת השבוע, יעקב אבינו, שלא קיבל כלום  על מגש של כסף, לא הגיע אל מעלתו באופן אוטומטי, הוא האבא של כולנו! אבא של כלל ישראל. בחיר האבות. אפילו את שינוי שמו המיוחד מ"יעקב" ל"ישראל", הוא רכש באמצעות המאבק ההרואי שלו כבשר ודם מול מלאך!
בספרו של הרב ד"ר יונתן  זקס "רעיונות משני חיים" סיכם את פרשתנו: אם אתם מוצאים את עצמכם נאבקים על אמונתכם, אתם בחברה טובה! נמצא אתכם יעקב – שנעשה ישראל, אבינו כולנו, אביהם של מאמינים בני מאמינים!
איך ציטטנו מקודם? …אין יהודים שלא מאמינים, יש כאלו שחיים בהדחקה… כולנו מאמינים בני מאמינים!
שבת שלום ומבורך

הרב בן ציון (בנצי) נורדמן 

שתפו:

עוד כתבות

"עֵת הַזָּמִיר הִגִּיעַ"

"זכיתי להתפלל  בערב ליל פסח בבית הכנסת היכל נעמי שבקיסריה שם התארח גם הרב הראשי הגאון רבי דוד לאו. בין מנחה לערבית ביקש הרב שישירו

"א – ח – ד !"

הרבי בעל 'בני יששכר', רבי צבי אלימלך מדינוב, היה נוהג לצאת בליל פסח קודם עריכת הסדר לראות כיצד עורכים אותו המוני העם, מכל בתי ישראל

אִיתוּת מִשָּׁמַיִם

באחד מערבי השבוע, ביציאתי מעריכת חופה באולם אלכסנדר הוותיק שבעמק חפר, הבחנתי באדם בגיל העמידה מחפש דבר מה. עוד לפני שפניתי אליו הוא מסמן לי

תרומה לפדיון כפרות