פרשת לך לך

אנשים, אחים אנחנו.

 יום שלישי, השעה שעת ערב, החמה שקעה לה, הכוכבים עדיין לא יצאו, שעת דמדומים – – –
אני וביתי וסביבתי הקרובה כבר לאחר הצבעה. אבל כמובן שהמצב עדיין ללא הכרעה, הכל נראה מבולבל, ידיעה מכאן וידיעה משם, מכל הכיוונים מופצים ספינים בזה אחר זה, וכולם מבינים שכל אחת מהם היא הודעה מטעם… אם מאינטרס גלוי, או מאינטרס סמוי, מה שברור הוא ששום דבר אינו ברור, והכל ההיפך מהאמת…
במקרה שכזה, כשחוסר הוודאות שולט באוויר, מחפשים לברוח ולעסוק בדבר היציב יותר, החזק והאמתי יותר!
*
אז הנה, פרשת השבוע, התורה היא הדבר היציב ביותר בעולם, חז"ל מלמדים אותנו כי היא בעצם "תכנית הבריאה" של העולם, הקב"ה הסתכל בתורה וברא את העולם. היא תמיד רלוונטית, אקטואלית, תמיד יש לנו מה ללמוד ממנה לחיים, והיא לא משתנה, בלי שום קשר לבחירות ולחלוקת המנדטים, ומי הוא ראש הממשלה המכהן…

דבר נוסף שלא תלוי בבחירות ובתוצאות, בדיוק בתאריך זה, ז' בחשוון, מתחילים לבקש על הגשמים בארץ ישראל. זה עוד סוג של דבר ברור ויציב.
למשל, אני מייעץ לזוגות שבאים אלי לסידור חופות, שמתאריך זה לא יערכו את האירוע במקומות פתוחים. בערב ז' חשוון עוד זכיתי להיות שותף בחופת דור ואמילי בן ידידי היקר מנהל האגף הכי ותיק בעיריית חדרה – אהוד ואנה – הקב"ה אוהב אותם… והגשם נעצר בכניסה לגן שעומד ממש על שפת הים! ועדיין, אני ממליץ לכולם לא לסמוך על הנס, ולדעת כי מאותו רגע שמבקשים על הגשמים, אנחנו ערוכים לגשמי ברכה שיבואו…

*

נחזור לפרשת השבוע, התורה מספרת על הסכסוך בין רועי מקנה אברהם ולבין רועי מקנה לוט, לכאורה מריבה בתוך המשפחה, מאורע לא נעים בהחלט. והנה, תראו כיצד אברהם אבינו מגיב: "וַיֹּאמֶר אַבְרָם אֶל לוֹט אַל נָא תְהִי מְרִיבָה בֵּינִי וּבֵינֶךָ וּבֵין רֹעַי וּבֵין רֹעֶיךָ כִּי אֲנָשִׁים אַחִים אֲנָחְנוּ". שימו לב למילים, הם מופיעות בתורה כמעט במדויק בפגישה בין יוסף לאחיו בירידתם למצרים, שנים רבות לאחר מכן: "אַחִים אֲנַחְנוּ בְּנֵי אִישׁ אֶחָד…".

למעשה, ברמה המעשית, אברהם אבינו מציע את הפתרון, הפרד נא מעלי, ימינה ושמאלה. אבל, עדיין אנחנו רואים במפורש כי ההיפרדות הזו איננה התנכרות! להיפך, כאשר קורה משהו ללוט, אברהם אבינו יוצא במלחמה להגנתו במסירות נפש אמיתית.

*

נחזור לאקטואליה, כמו בהרבה בתים, אחים יכולים להיות שונים זה מזה, לא להסכים זה עם זה, ולעיתים אף להגיע למריבה. אבל לפני הכל, אחרי הכל, ומעל לכל, הבה נזכור: "אֲנָשִׁים אַחִים אֲנָחְנוּ"!
וכמו בבית הפרטי, כך גם בעם ישראל לשבטיו, הקריאה והזעקה שצריכה לחלחל מפרשת השבוע לכל אחד מאתנו עד למעמקי אישיותו: "אַל נָא תְהִי מְרִיבָה… כִּי אֲנָשִׁים אַחִים אֲנָחְנוּ".

*
את המבט הזה אני רוצה לחדד בהתבוננות באירוע מצער מאוד שתיעוד שלו התפרסם במהלך יום הבחירות, אדם לבוש בחולצת תנועת מרצ  בדוכן הנחת תפילין של חב"ד באזור פולג בנתניה, מתנהג בצורה שבלשון המעטה אינה מכבדת את התפילין הקדושות! אירוע קשה וכואב, מזעזע!
אך מה שהיה לאחר מכן היה לא יאומן, כנראה שהאדם הזה לא מייצג אפילו את עצמו… בזה אחר זה נעמדו פעילי מרצ להניח תפילין בעמדת הנחת תפילין במקום, שמעתי בזמן אמת מחבריי שלוחי חב"ד בחדרה ובראשם הרב יוחנן בוטמן ור' יוסי וקסלשטיין , כי גם בחדרה הייתה היענות פי שלושה(!) ממבצעים קודמים  ואנשים חיפשו עמדות נוספות כדי להניח תפילין!
הנה, עוד נקודת אור על עם ישראל, בתוכו הוא מחובר אל מסורת התורה והיהדות. והכרזה ברורה כי בסופו של דבר כולנו אחים! כולנו בנים של הקב"ה, "בנים אתם להשם אלוקיכם".

יחד שבטי ישראל!

שבת שלום 

הרב בן ציון (בנצי) נורדמן 

שתפו:

עוד כתבות

"עֵת הַזָּמִיר הִגִּיעַ"

"זכיתי להתפלל  בערב ליל פסח בבית הכנסת היכל נעמי שבקיסריה שם התארח גם הרב הראשי הגאון רבי דוד לאו. בין מנחה לערבית ביקש הרב שישירו

"א – ח – ד !"

הרבי בעל 'בני יששכר', רבי צבי אלימלך מדינוב, היה נוהג לצאת בליל פסח קודם עריכת הסדר לראות כיצד עורכים אותו המוני העם, מכל בתי ישראל

אִיתוּת מִשָּׁמַיִם

באחד מערבי השבוע, ביציאתי מעריכת חופה באולם אלכסנדר הוותיק שבעמק חפר, הבחנתי באדם בגיל העמידה מחפש דבר מה. עוד לפני שפניתי אליו הוא מסמן לי

תרומה לפדיון כפרות